آخرین اخبار

قبلا در همه مناطق نفوذی‌هایی داشتیم که رد مواد انفجاری را می‌زدند، الان خلاء امنیتی داریم/ اسرائیل در ایران هدف‌زنی می‌کند نه توده‌زنی

جاوید قربان اوغلی دیپلمات پیشین وزارت خارجه می‌گوید: قبلا در همه مناطق نفوذی‌هایی داشتیم که رد مواد انفجاری را می‌زدند، الان خلاء امنیتی داریم و اتفاقی که در کرمان رخ داد نشان داد که ما خلاء اطلاعاتی و امنیتی داریم و مانند سابق بر گروه‌های تروریستی  اشراف کامل نداریم.

اشتراک گذاری
30 دی 1402
کد مطلب : 11291

قربان اوغلی در گفتگو با توازن/به گزارش رویداد۲۴؛ :

جاوید قربان اوغلی دیپلمات پیشین وزارت خارجه می‌گوید: قبلا در همه مناطق نفوذی‌هایی داشتیم که رد مواد انفجاری را می‌زدند، الان خلاء امنیتی داریم و اتفاقی که در کرمان رخ داد نشان داد که ما خلاء اطلاعاتی و امنیتی داریم و مانند سابق بر گروه‌های تروریستی  اشراف کامل نداریم.

جاوید قربان اوغلی

توازن/به گزارش رویداد۲۴؛ زینب غبیشاوی: جاوید قربان اوغلی دیپلمات پیشین وزارت خارجه ایران با اشاره به حادثه تروریستی کرمان به توازن/به گزارش رویداد۲۴؛ می‌گوید: اگر بخواهیم این موضوع ریشه‌یابی کنیم، باید بگویم که داعشی‌ها یک گروه تروریستی افراطی مبتنی بر مذهب هستند که از لحاظ اعتقادی و از دیدگاه خودشان، شیعیان را رافضی می‌دانند بنابراین عملیات تروریستی و کشتار شیعیان را حرکتی جهادی برای خودشان می‌دانند در آن خون رافضی‌ها ریخته می‌شود.

به لحاظ سیاسی و امنیتی، ما از زمان اعلام حضور و وجود داعش تاکنون، با آنها جنگیده‌ایم و داعشی که تا سوریه و عراق رفته بود را و کنار زدیم. ایران کشور پرچم‌دار مبارزه با داعش است بنابراین به طور طبیعی علیه ما اقدامات تروریستی انجام می‌دهند و دفعه اولشان هم نیست. در گذشته نیز شاهچراغ، مجلس و در جا‌های دیگر هم اقداماتی انجام داده بودند و از حمله آن‌ها نباید تعجب کنیم بلکه مهم این است که ما چگونه امنیت‌سازی کنیم تا آن‌ها نتوانند دست به چنین اقداماتی در خاک ما بزنند؛این مسئله از دو طریق امکان‌پذیر است: یک طریق ایجاد ائتلاف منطقه‌ای و بین‌المللی برای ریشه‌کن کردن داعش، که البته این کار را در عراق و سوریه با یک برنامه دقیق نظامی و امنیتی انجام دادیم، اما در ازای آن هیچ چیزی از دنیا و منطقه طلب نکردیم. در حالی‌که کشور‌های ذی‌نفع باید هزینه آن را به ما پرداخت می‌کردند که نکردند.

ایران هزینه زیادی برای امنیت جهان می‌دهد اما چیزی دریافت نمی‌کند

به طور مثال مواد مخدر یک بلای جهانی است و یکی از کریدور‌های عبوری مهم از افغانستان ما هستیم. ما سالانه تلفات زیادی می‌دهیم تا با ترافیک مواد مخدر مبارزه کنیم اما نتوانستیم این را تبدیل به موضوعی کنیم که از سازمان‌های مربوطه بین‌المللی هزینه بخواهیم. یا حتی از دارو گرفته تا امنیت را برای مهاجران افغانستانی تامین می‌کنیم، اما نتوانستیم از سازمان پناهندگان هزینه دریافت کنیم. در حقیقت ما هزینه‌های زیادی برای امنیت جهان می‌دهیم اما چیزی دریافت نمی‌کنیم.


بیشتر بخوانید: اشراف اطلاعاتی نهادهای امنیتی درباره حملات تروریستی چقدر است؟


نفوذی‌هایی داشتیم که رد همه مواد انفجاری را می‌زدیم

نکته دوم امن‌سازی مرزهایمان است. نیرو‌های امنیتی ما مهمترین و اصلی‌ترین ماموریتشان تامین امنیت شهروندان کشور است و چنانچه به این موضوع نپردازند، یعنی مسئله اصلی و فرعی را گم کرده‌اند. وقتی یک فراخوان عمومی برای بزرگداشت شهید قاسم سلیمانی داده می‌شود، خب وظیفه نیرو‌های امنیتی و شورای تامین است که از قبل شرایط را فراهم کنند تا اتفاق ناگواری رخ ندهد. من آدم اطلاعاتی نیستم اما در گذشته سیستم‌های اطلاعاتی ما به گونه‌ای بود که در همه مناطق و گروه‌ها نفوذی‌هایی داشتند که رد هرگونه مواد انفجاری را که می‌خواست از مرز وارد شود، می‌زدند. نمی‌دانم الان چطور است اما انفجارها نشان می‌دهد سیستم امنیتی خلا‌ءهایی پیدا کرده است. 

ما در جنگ با داعش و تروریست‌ها هستیم و برای آن هزینه می‌دهیم اما سخنانی می‌گوییم که خودمان در مظان اتهام ناامن‌سازی قرار بگیریم. خب در چنین شرایطی معلوم است قدرت بازی و یارگیری قوی را از دست می‌‍دهیم بنابراین باید به دنیا نشان بدهیم که جایگاه ما در صلح و امنیت بین‌المللی چگونه است زیرا وقتی در مظان اتهام قرار بگیریم، شعاع اقدامات و فعالیت‌های دیپلماتیک برای ائتلاف‌سازی‌های بین‌المللی دچار محدودیت می‌شود. 

اسرائیل در ایران توده‌زنی نمی‌کند

درباره عملیات تروریستی کرمان باید بگویم اسرائیل اقدامات بسیار زیادی در ایران انجام داده و دشمن ماست. آنها اقدامات شنیعی انجام داده‌اند، اما سابقه عملیات‌های تروریستی آنها در ایران عمدتا هدف‌زنی بوده نه توده‌زنی. مثلا دانشمند هسته‌ای را می‌زند، مراکز خاصی را هدف قرار می‌دهد و به جا‌های خاص دستبرد می‌زند، خرابکاری نظامی می‌کند و توده‌ای‌وار عمل نمی‌کند. قطعا اسرائیل در داعش در نفوذ دارد، اما اینکه کار اسرائیل باشد را نمی‌توان قطعی بگویم، زیرا سابقه اقدامات اسرائیل علیه ما در ایران و سوریه و جا‌های دیگر، نشان داده که روشش بمب انتحاری نیست و با عملیات‌های کاملا طراحی شده و هدف‌دار اقدام می‌کند. 

مانند سابق روی گروه‌های تروریستی اشراف نداریم

ایران به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری باید ارتقاءسازی و ایمن‌سازی انجام دهد چرا که صادقانه باید بگویم در این دو مورد دچار مشکل هستیم. اگر نیرو‌های امنیتی ما اقتدار سابق را داشتند، نباید چنین اتفاقی رخ می‌دهد، اتفاقی که در کرمان رخ داد نشان داد که ما خلاء اطلاعاتی و امنیتی داریم و مانند سابق بر گروه‌های تروریستی  اشراف کامل نداریم. در داخل نیز نارضایتی‌های که وجود دارد که خود به خود احساس مسئولیت نسبت کشور و آینده را کم می‌کند و متاسفانه این آفتی است که کشور دچارش شده است.

به جای بیانیه‌های تند و آتشین، باید به سمت صحبت با زبان دنیا برویم و موضوع مبارزه با داعش را تبدیل به فرصت پیام امنیت منطقه و جهان کنیم و برای مبارزه با آن ائتلاف‌سازی کنیم، در این صورت سازمان‌‎های بین‌المللی هزینه‌های آن را هم پرداخت می‌کنند و با ما همراه خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 19 =